Een maand verder.. - Reisverslag uit Gordons Bay, Zuid-Afrika van Hanke Dijk - WaarBenJij.nu Een maand verder.. - Reisverslag uit Gordons Bay, Zuid-Afrika van Hanke Dijk - WaarBenJij.nu

Een maand verder..

Blijf op de hoogte en volg Hanke

11 Oktober 2013 | Zuid-Afrika, Gordons Bay

Lieve allemaal,

Hoe is het daar? De winterjassen al aan? Bedankt weer voor alle reacties, erg leuk! :)
Ik ben hier alweer een maand. Volgens mij zeg ik in elke blog dat de tijd vliegt, maar dat is ook echt zo. Nog 5 keer deze periode en dan ga ik alweer naar huis, daar denk ik voorlopig nog maar niet aan:)

Ik heb weer genoeg beleefd in de afgelopen tijd. Het is lastig om allemaal op te schrijven, maar ik ga weer een poging doen.
Het werk met de kinderen is erg leuk en afwisselend. We werken vooral veel op de baby unit, van 9-13 uur werken er daar twee, en van 13-17 uur weer twee en er blijft er ook nog 1 van ons eten. Elke dag (met uitzondering van m'n vrije dagen) ben ik daar aan het werk. Het zijn echt schatjes, en nu ze me wat beter kennen en ik hen ook luisteren ze gelukkig ook al stukken beter:) We gaan volgende week beginnen met zindelijkheidstraining, ik heb al stickerkaarten voor de peuters gemaakt. Zodra ze zindelijk zijn mogen ze naar de crèche binnen Goeie Hoop, hier doen ze allerlei dingen die kinderen bij ons op de kleuterschool doen.

Ik ben vorige week weer naar OT geweest met M., nu was de therapeut er wel. Het is echt leuk en interessant om daar bij te zijn. Ze oefent daar met kleuren herkennen, haar motoriek en concentratie. De mevrouw die OT geeft zei dat M. zich al veel beter kan concentreren dan in het begin. Ze zitten nou niet bepaald in een handige ruimte voor kinderen om zich te concentreren. Het is in een behandelkamer in de kliniek, die behoorlijk vol staat met allerlei medische spullen, dus er zijn enorm veel prikkels voor een kind. De therapeut heeft trouwens echt engelen geduld met M. Heel leuk om te zien, ze neemt ruim de tijd voor haar cliënten. Dat hebben we ook wel gemerkt, want we hebben zo'n twee uur gewacht tot dat we aan de beurt waren.Het gaat hier niet op afspraak,nou ja je krijgt wel de dag te horen wanneer je kan komen en OT begint vanaf 8 uur. Het is dan gewoon wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Als je binnen komt gaat je dossier gewoon onder op de stapel. En dan is het maar afwachten hoeveel mensen er voor je zijn binnengekomen. Ja, ook dat is Zuid Afrika. En ook oefen ik thuis met haar, het is lastig in te schatten of ze het echt begrijpt. Ze kan wel kleuren bij elkaar leggen, maar ze benoemen is nog lastig. Ze herhaalt vooral mijn woorden. Maar vandaag noemde ze uit zichzelf iets 'blue'. Jippie, ik weet niet wie er blijer mee was, M. of ik;)

Vorige week zijn we met de meiden een heerlijk dagje naar Franschhoek geweest. Het was een prachtige route door de bergen heen! :) Er was een leuk marktje en we hebben lekker in het zonnetje op een terrasje gezeten! En o ja, er was een winkel waar ze André Hazes muziek aan hadden staan, 'wij houden van oranje'.. Haha natuurlijk stak onze vaderlands liefde meteen de kop op;)
Ook is er weer een nieuwe vrijwilliger bij gekomen, Arjanne :) Heerlijk dat we nu met z'n 5en zijn.
Vorige week stonden er opeens vijf Nederlandse meiden voor de deur, Ida was hen tegen gekomen in de supermarkt en had hen uitgenodigd. Bleek dat er drie Nunspeters bij waren, heel toevallig en leuk! Dat was een gezellig middagje.

De twee kinderen die geadopteerd zijn door Amerikaanse ouders hebben maandag afscheid genomen bij ons. Heel mooi om te zien hoe zo'n adoptie in z'n werk gaat, maar ook wel weer apart dat deze kinderen uit hun land worden meegenomen naar Amerika. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat ze het goed zullen hebben daar! Er zijn gisteren twee kinderen binnen gekomen, zij komen uit de krottenwijk, ze woonden bij een tante die goed voor hun zorgde, maar die geen eten voor hen kon betalen.. En woensdag gaat er een ander meisje terug naar familie, er veranderd dus aardig wat.

Afgelopen zondag hebben we trouwens een morgen zonder water gezeten. Gelukkig bleef het bij een morgen, want dan pas merk je hoeveel water je gebruikt. Ik moest deze dag koken, maar dat ging dus niet door. Ik heb maar wat geïmproviseerd met brood, eieren en fishfingers. De kids waren tevreden met de maaltijd :) Één van de kids had op een unit de kraan niet dicht gedaan, dus toen er weer water was stond de hele unit onder water.. Oepsie, gelukkig helpen de kinderen hier goed, dus het was zo weer droog!
Zondag heb ik ook voor het eerst ouders gezien die bij hun kind op bezoek kwamen. Ze kwamen voor N. Toen ik de moeder zag begreep ik al vrij snel waarom dit meisje niet bij haar ouders kan wonen. De moeder is psychisch overduidelijk niet in orde. Ik liet haar binnen bij de gate, waarbij ze eerst twee diepe buigingen voor me maakte. De ouders maakten samen steeds ruzie wie N. mocht vasthouden.. N. kan alleen nog maar de naam van haar auntie van haar unit zeggen. En ze noemt ons ook allemaal zo. Op het moment dat ze bij haar ouders zat realiseerde ik me opeens hoe bizar het is dat dit meisje niet eerst papa of mama heeft leren zeggen, maar de naam van een auntie.
Op een gegeven moment vroeg de moeder of ze mijn armbandje met een kruisje mocht hebben, en nee dat mocht niet.. Waarop ze op tafel met allerlei spullen een kruis ging maken, 'that's my cross' zei ze. En later ging ze met haar lippen getuit voor me zitten en zei ze 'sister, I love you, I want to kiss you!' En ze kwam met haar mond naar mijn mond toe, ik kon haar nog net van me afduwen, waardoor haar zoen op mijn arm belandde. Ze vertrokken gelukkig wel rustig. Wel vroeg de moeder of ze N. mee mocht nemen naar huis, ik heb haar verteld dat ik daar niet over ging en dat accepteerde ze gelukkig.

Van de week zijn we voor het eerst naar de zonsondergang gaan kijken, super mooi! Het waaide wel enorm, en toen we bij het uitkijkpunt waren was de zon net achter de bergen gezakt, maar het uitzicht was nog steeds erg mooi!
En gisteren heb ik samen met Willemijn en Arjanne de tafelberg beklommen. Pfoe wat een klim, maar we did it! En het was echt de moeite waard! Echt super mooi, en een heel mooi uitzicht over Kaapstad. Gelukkig viel de terug weg mee. We hebben nog wel een beetje spierpijn, maar goed dat herinnert ons aan een leuke dag :)
Morgen middag hebben we met z'n allen vrij, dan gaan we met twee mensen uit de Christ church (waar we vorige week zondag geweest zijn) een wijnproeverij doen :) Leukleuk!
En verder werken we nog steeds hard met z'n allen, maar het is echt genieten!

Tot de volgende blog lieve mensen!

Veel liefs vanuit Zuid Afrika!

  • 11 Oktober 2013 - 21:16

    Tante Janny:

    Nou, sommigen van ons hebben inderdaad hun winterjas al aan. En ik hoorde vandaag op de radio dat het de koudste 11de oktober was die ooit is gemeten in Nederland... Dus geniet maar lekker daar! Maar hier gaan we natuurlijk wel de tijd van waxinelichtjes, pepernoten, chocoladeletters en zakken-van-Sinterklaas tegemoet hè! Sneu voor je om dat allemaal te moeten missen! Hoewel er aan de andere kant natuurlijk aan Zwarte Pieten geen gebrek is daar :) Hanke, weer hartelijk bedankt voor je leuke update, blijf hard werken en genieten en knuffel al die kleine knurrefies van me!!!

  • 12 Oktober 2013 - 09:56

    Moes:

    hoi Hannes,

    Je hebt weer leuk geschreven over je zwarte lievelingetjes.
    Inderdaad is een maand zo om,vooral als je zoveel nieuwe dingen meemaakt.
    Vijf maanden is nog maar eventjes!!
    Geniet vandaag van je wijnproeverij. Alle wijn netjes uitspugen.

    Knuf, moes

  • 14 Oktober 2013 - 18:39

    Dirma:

    Hoi Hanke
    wij hebben de winterjassen al aan ja
    wat is de tafelberg mooi.
    we zouden graag even om het hoekje willen kijken maar ja dat kan niet.

    groetjes Dirma

  • 14 Oktober 2013 - 18:53

    Geeke :):

    hoi Hanke :)

    ik heb mijn winter jas al aan ja,
    best koud hier.
    wat een schattige kinderen!!!
    ennnnnneeeeeeee niet te veel wijn drinken!!!!!

    groetjes Geeke

  • 16 Oktober 2013 - 21:33

    Willem En Coby Krooneman:

    Hey Hanke,
    Mooi verhaal weer, je maakt daar mooie dingen mee zeg! En je bent een rasverteller, volgens mij is jullie generatie daar heel goed in, niet alleen vertellen, maar ook beeldend opschrijven:-) Enne: het weer daar is om jaloers op te zijn, 't is hier best wel koud ... Blijven schrijven, dan blijven wij lezen!
    Groetjes,
    Willem en Coby Krooneman

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanke

Aan de voet van het Hottentots-Holland gebergte ligt Child and Youth Care-centre genaamd ‘Goeie Hoop’. Goeie Hoop is een opvanghuis voor verwaarloosde, misbruikte, mishandelde en zieke kinderen uit de omliggende krottenwijken. Ik hoop in september voor een half jaar naar 'Goeie Hoop' te gaan als vrijwilliger.

Actief sinds 30 Mei 2013
Verslag gelezen: 608
Totaal aantal bezoekers 20285

Voorgaande reizen:

09 September 2013 - 11 Maart 2014

Hanke naar Zuid Afrika

Landen bezocht: