Een week verder.. :) - Reisverslag uit Gordons Bay, Zuid-Afrika van Hanke Dijk - WaarBenJij.nu Een week verder.. :) - Reisverslag uit Gordons Bay, Zuid-Afrika van Hanke Dijk - WaarBenJij.nu

Een week verder.. :)

Blijf op de hoogte en volg Hanke

16 September 2013 | Zuid-Afrika, Gordons Bay

Lieve allemaal,

Daar ben ik weer, er is bijna een week voorbij.. Vorige week stond ik nog op Schiphol. Ik heb het idee dat ik hier al veel langer zit dan een week. Time flies:) Ik voel me al helemaal thuis. En ik geniet hier van alles!

Afgelopen donderdag ben ik met Elise naar de oceaan geweest. Wauw wat is het daar mooi :) Het water is super mooi blauw, en jawel... we hebben 3 walvissen gespot! :) En een zeehondje. Super leuk om dit een keer in het echt te zien. De natuur is echt prachtig hier! Daar is Nederland maar saai bij.
We zijn nu met 3 vrijwilligers, heel gezellig! Afgelopen zaterdag zijn we met z'n drieën naar de Mall geweest, een enorm groot winkelcentrum. En voor de insiders; ik heb alleen maar een Zuid Afrikaanse bijbel gekocht, zoals jullie weten heb ik me dan ingehouden..;) In de supermarkt hier word trouwens alles voor je gedaan, je fruit word gewogen door iemand, je boodschappen worden ingepakt en met een fooi worden ze ook nog naar je auto gebracht.

Verder ben ik natuurlijk hard aan het werk. Heerlijk om bezig te zijn, woensdag (de 2e dag dat ik hier was) had ik nog niet zoveel te doen, toen dacht ik even 'o was ik nu maar thuis', maar nu vermaak ik me prima hier. Ik heb op de baby unit gewerkt, wat een schatjes zijn dat! Momenteel zijn er 2 baby's en 6 peuters bij ons, dat is dus hard werken op die unit. Maar ook erg leuk. Vandaag werkte ik samen met Elise op de baby unit, zij is hier ook nog niet zo lang, dus waren ze ons lekker aan het uitproberen > stelletje draakjes.
De andere kids leer ik ook steeds beter kennen, ik ken bijna alle namen. Daar hebben ze me trouwens goed bij geholpen door heel vaak te vragen 'Auntie Hanke, what's my name?' En dan is het natuurlijk erg grappig als ik het niet weet of een andere naam noem. Ik merk dat mijn Engels hier ook met de dag vooruit gaat, en als ik iets niet goed zeg wordt het vaak al snel verbeterd door één van de kids, zo leer ik dus snel. Ook verstoppertje doen werkt bij het leren van de namen, ik deed verstoppertje met de kids op een unit en dan is het met buurten wel zo handig om de namen te weten. De kids genieten echt van zulke dingen, toen ik zei dat ik upstairs ging omdat ik moe was zeiden ze 'o maar auntie je kan ook hier op de bank even uitrusten'. :)
Andere taken die ik hier heb zijn de playground: als de kids uit school komen, of in het weekend, spelen ze buiten of binnen en daar is dan iemand van ons bij. Er is 'movie night', er is 'tv room' waar de pubers een soap kijken, we koken eten in het weekend, slapen op de baby unit, etc, etc. We hebben genoeg te doen in ieder geval. En dan is er ook nog het schoolrijden en de werkers weg brengen. Ik heb in de afgelopen week goed geoefend met rijden. Alleen de hellingproef is nog wel een dingetje, maar dit gaat steeds beter. Het is hier namelijk behoorlijk bergachtig, dus op bijna elk kruispunt moet je dit doen. Vanmiddag heb ik met Elise geoefend, het ging goed totdat we een enorm steil weggetje in gingen, we gleden vanzelf weer terug, met de handrem aangetrokken. Haha, wat hebben we gelachen :)

Als we de werkers weg brengen rijden we dwars door de krottenwijken. Wat een bizarre wereld daar, het is echt enorm groot en er lopen heel veel mensen (en honden) op straat. We rijden altijd met de deur op slot, omdat het hier niet bepaald veilig is, ook het Goeie Hoop huis is beveiligd d.m.v. een gate.
Afgelopen zondag ben ik voor het eerst alleen in de car gestapt, met 4 pubers dan wel, op naar de kerk. En dit ging goed :) Het was verootmoedigingszondag. De dienst bestond uit veel gebed, waarin verschillende personen, van verschillende leeftijdsgroepen, hun zonden beleden en God vroegen hen te helpen om de goede dingen te doen. Ook één van onze pubers was gevraagd om te bidden. Mooi en bijzonder om deze dienst mee te maken, waarin ook gebeden werd voor het land Zuid Afrika en de kerken. De diensten zijn in het Zuid Afrikaans. Gelukkig kan ik dit goed volgen en kan ik zo aardig wat mee krijgen van de diensten. 's Avonds zijn we ook naar de kerk geweest met de vrijwilligers en de oudste kids.

O ja, voor de mensen in Nederland die denken dat het hier in Zuid Afrika heerlijk weer is, ik moet jullie teleurstellen het is hier aardig koud en het kan hier flink stormen. Zaterdag morgen zat iedereen hier in de omgeving zonder stroom en ook zondag morgen ging het behoorlijk tekeer. In de auto moet je je stuur dan echt goed vasthouden. Maar volgens de weerberichten word het volgende week droog en warmer. Heerlijk :)

Volgens mij zijn jullie zo wel aardig op de hoogte van alle gebeurtenissen hier, tot de volgende blog!

Liefs, Hanke

  • 16 September 2013 - 18:42

    Geneva:

    Leuk om je blog te lezen Hanke! Veel succes met je werk daar..

  • 16 September 2013 - 19:01

    Corien:

    Je schrijft leuk! Mooi om via je blog een inkijkje te krijgen in een totaal andere wereld! Keep up the good work, God bless :) !!

  • 16 September 2013 - 20:06

    Auntie Janny:

    Wat leuk dat je dit blog hebt! Ik dacht: ff kijken of Hanke ook te vinden is op Waarbenjij.nu. Ik kende het van Coriens verblijf in Oeganda en van Anne Boer toen ze in Suriname was. En ja hoor! Heb me meteen op de mailinglist laten zetten zodat ik geen story van je hoef te missen! Het is leuk om mee te beleven in wat voor wereld je terecht gekomen bent! Soms ben ik bijna jaloers (walvissen, zeehondjes, blauwe oceaan, indrukwekkende kerkdiensten, doddige zwarte knuffelbabietjes) maar soms lopen de rillingen me ook over de rug! (schoolbus rijden, achteruit een helling afglijden!!! ieuw!!!)
    Ben benieuwd naar je verdere avonturen! Veel plezier daaro en Gods zegen!

  • 16 September 2013 - 20:40

    Moes:

    Ha meitie,
    Wat maak jij veel mee in een week. Dan is het hier maar saai. Fijn dat je zo geniet van je zwarte kidsjes. iWat zijn het een snoepies om te zien. Maar de ondeugd druipt er ook van af.
    Die verhalen over je autorijden laat je de volgende keer maar zitten. Ik griezel ervan.
    Veel plezier deze week. We spreken nog wel!

    Dikke knuf, moes

  • 16 September 2013 - 22:58

    Je Pappie:

    Ha Hankie,

    Even een snel bericht. Leuk hoor daar. Sommige mensen zeggen dat Zuid-Afrika het mooiste land ter wereld is. Klopt dat? Je moet trouwens niet gaan afgeven op ons kikkerlandje hoor! Dat blijft tenslotte wel het oude dierbare vaderland!
    Hou je haaks in dat busje! Welterusten! Je pa

  • 17 September 2013 - 14:17

    Wilma:

    Hoi Hanke,
    8 nov hopen wij richting jou te vliegen. Of we nog ergens een tussenstop maken of zo weten we nog niet.
    Wij zijn dan tot 6 december in het Afrikaanse land.
    Weet je al wanneer je weg kan en hoe lang en wat je met ons wilt gaan bekijken?? Of wat jij aan ons laat zien, kan ook natuurlijk. Ben jij 'verplicht' om op de kampong te slapen of mag je ook wegblijven als je vrij bent? Als je het ff door wil geven dan kan onze reis uitgestippeld gaan worden!
    grt van je o&t
    Arie en Wilma

  • 17 September 2013 - 21:48

    Willemien:

    Ha Hanke,

    Wat leuk en mooi om je belevenissen te lezen!
    Je hebt volgens mij genoeg stof tot schrijven... :-)
    Dat jij nu helemaal in Z-A zit, vind ik maar een raar idee!
    Door het weer kan je toch nog 'n beetje aan je moederland denken.
    Maar allicht zullen af en toe je gedachten daar naartoe gaan.
    Super dat je je al helemaal thuis voelt!
    Houden zo, maar het moet ook weer niet helemaal je thuis worden,
    dat zal je familie niet leuk vinden. ;-)
    Enoy your time and take care!

    Grtz,
    Willemien

  • 19 September 2013 - 16:21

    Jolanda:

    Hoi Hanke,

    Wat leuk om zo jou reisverslag te lezen.
    En zo te lezen heb je wel wat werk te verrichten,maar dat is wel aan jou besteed.
    Fijn dat je je al thuis voelt daar, en via deze site ben je toch nog een beetje in Nunspeet.
    Marianne v M heeft jou eerste reis verslag ook al gelezen (voor lezen) en dat vond ze heel bijzonder.
    Veel plezier en we wachten op je volgende verslag.
    Dikke knuffel.

    Gr. Jolanda

  • 19 September 2013 - 19:12

    Wilma:

    Hoi Hanke,
    om je al vast voor te bereiden:
    DV 8/11 vertrekken we naar Johannesburg en komen rond 28 nov bij jou in de buurt. 2/12 naar Kaapstad en 5 dec naar Gouda!
    Laat maar snel weten wanneer je vrij bent / kan krijgen op wilmavd@online.nl De overnachtingen moeten voor maandag geregeld worden!

    grt
    Wilma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanke

Aan de voet van het Hottentots-Holland gebergte ligt Child and Youth Care-centre genaamd ‘Goeie Hoop’. Goeie Hoop is een opvanghuis voor verwaarloosde, misbruikte, mishandelde en zieke kinderen uit de omliggende krottenwijken. Ik hoop in september voor een half jaar naar 'Goeie Hoop' te gaan als vrijwilliger.

Actief sinds 30 Mei 2013
Verslag gelezen: 484
Totaal aantal bezoekers 20278

Voorgaande reizen:

09 September 2013 - 11 Maart 2014

Hanke naar Zuid Afrika

Landen bezocht: